Om

Konstsektionen har en drygt 75-årig historia och är en stor förening med ca 240 medlemmar.

Vilka är vi?
Vi är en konstförening under Lantmäteriets fritidsförening.

Vi är Lantmäteriets äldsta personalförening, grundad på en av Lantmäteriets föregångare, Rikets Allmänna Kartverk, 1944.

Vad gör vi?

• Kurser. Tidigare teman har varit fotografi och oljemålning men det varieras.
  • Lotterier. Vi har två lotterier varje år. Under sen vår/sommar har vi ett mindre lotteri med dragning strax före midsommar. Under december har vi vårt populära Julkalender-lotteri där vi dag för dag öppnar ett paket och avslöjar vinnare.
  • Konstresa. Varje år under tidig höst anordnar vi en konstresa för medlemmarna. Resan kan gå till museer, konstgallerier, konsthantverkare eller kulturhistoriska besöksmål inom ca 20 mils omkrets.
  • Utställningar. Vi anordnar flera utställningar på vår vägg i Mötestorget i Gävle under året med verk från både konstnärer, konsthantverkare och medlemmar.
  • Årsmöte. På vårt årsmöte bjuder vi på fika och en intressant föreläsning
  • Övriga aktiviteter. Vi kan också anordna spontana aktiviteter, till exempel besök hos konsthantverkare.

Medlemsrabatt. Som medlem får du 10% rabatt på inramningar hos rambutik och galleri Profilen i Gävle.

Allt detta får du för 150 kronor per år, välkommen till oss!